Szwedzki koncern Saab za pośrednictwem mediów społecznościowych zapowiedział wczoraj, że za dwa dni odbędzie się wodowanie zmodernizowanego okrętu podwodnego HSwMS Uppland. To drugi okręt podwodny typu A19, objęty kontraktem modernizacyjnym podpisanym przez Saaba w 2015 r.

Umowa sprzed czterech lat zakłada budowę dwóch okrętów podwodnych typu A26 oraz modernizację dwóch jednostek starszego typu – A19 (typu Gotland). W połowie ub.r. Saab ogłosił, że zakończył modernizację pierwszego okrętu – HSwMS Gotland. W październiku ub.r. rozpoczęły się próby morskie tego okrętu po modernizacji. Będzie je musiał przejść także HSwMS Uppland, kiedy już zostanie zwodowany w stocznie Saab Kockums.

W ub.r. Saab podawał, że modernizacja okrętów podwodnych typu Gotland obejmuje upgrade kluczowych systemów okrętowych. Najważniejsze zmiany stanowią wyposażenie jednostek m.in. w napęd niezależny od powietrza AIP Stirling oraz unowocześniony systemu walki. W październiku ub.r., kiedy HSwMS po raz pierwszy wychodził ze stoczni na próby morskie, szef Saab Kockums Gunnar Wieslander podkreślał, że po modernizacji Gotland stanie się niemal zupełnie nowym okrętem podwodnym, zdolnym do prowadzenia działań na całym świecie. Dzięki instalacji nowych systemów Gotlandy będą dysponować zdolnościami operacyjnymi zbliżonymi do nowych okrętów typu A26. W sumie na Gotlandach Saab zamontował ponad 20 systemów, które będą również na A26.

HSwMS Uppland, którego modernizacja właśnie dobiega końca, wszedł do służby w Svenska marinen – podobnie jak dwa pozostałe okręty tego typu – w 1996 r.

Źródło: Info Naval