14 czerwca dwa europejskie giganty morskie – włoski holding Fincantieri i francuski Naval Group – podpisały umowę o współpracy (Alliance Cooperation Agreement), która zakłada utworzenie przez te grupy spółki joint venture, w której każda ze stron obejmie po 50 proc. udziałów.

Rozpoczęcie działalnosci przez nową spółkę ma nastąpić w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Z oficjalnych komunikatów Fincantieri i Naval Group wynika, że jej zadaniem będzie połączenie kompetencji dwóch gigantów w zakresie produkcji wojennomorskiej. Dzięki niej ma również wzrosnąć konkurencyjność europejskiego przemysłu stoczniowego na rynku globalnym. Zawiązanie spółki joint venture stanowi element finansowanego przez UE projektu Poseidon.

Co symboliczne, umowę podpisano na pokładzie włoskiej fregaty typu FREEM Federico Martinengo podczas jej pobytu we włoskiej bazie marynarki wojennej La Spezia. Okręty typu FREMM stanowią efekt dwudziestoletniej kooperacji przemysłowej pomiędzy Naval Group i Fincantieri.

Grupy Naval Group i Fincantieri podały w komunikatach, że utworzenie spółki joint venture ma na celu przede wszystkim wspólne przygotowywanie ofert w ramach francusko-włoskich programów okrętowych oraz ekspansję na rynki zagraniczne. Francuzi i Włosi zamierzają dzielić się know-how, doświadczeniami w zakresie dobrych praktyk, a także wspólnie prowadzić prace badawczo-rozwojowe.

Co do organizacji spółki, to jej siedzibą główna będzie znajdowała się w Genui we Włoszech. Biuro firmy będzie również funkcjonowało we francuskim mieście Ollioules. Spółką będzie zarządzała 6-osobowa rada dyrektorów, w której po trzy stanowiska obsadzą Francuzi i Włosi. Kadencja rady dyrektorów Poseidon będzie trwała trzy lata. Już teraz wiadomo, że przez pierwsza kadencję jej przewodniczącym będzie prezes Fincantieri Giuseppe Bono. Do rady wejdzie też obecny szef Naval Group Hervé Guillou.

Pierwsze poważne zapowiedzi dotyczące zacieśniania współpracy pomiędzy Naval Group i Fincantieri padły we wrześniu 2017 r. Wówczas rozpoczęły się negocjacje na temat otworzenia „morskiego Airbusa”. Z kolei podczas międzynarodowych targów obronnych Euronaval 2018 szefowie morskich koncernów przedstawili szczegóły dotyczące procesu konsolidacji zdolności przemysłowych w ramach nowej spółki joint venture.

Utworzenie spółki oznacza powołanie do życia giganta morskiego. Będzie to jedna z największych firm stoczniowych na świecie i jednocześnie jedna z największych firm zbrojeniowych. W skład grupy Fincantieri wchodzi 20 stoczni zlokalizowanych na czterech kontynentach. Włoska grupa morska zatrudnia ponad 19 tys. pracowników. Z kolei Naval Group ma ok. 13-14 tys. pracowników i 10 zakładów produkcyjno-remontowych w samej Francji, a portfel okrętowych zamówień holdingu na koniec 2018 r. wynosił 13,6 mld euro.

Źródło: Info Naval. Fot.: twitter.com/navalgroup