Pod koniec września w stoczni Istanbul Shipyards w Tuzli odbyła się ceremonia przyjęcia do służby w tureckiej marynarce wojennej czwartej i ostatniej korwety typu Ada. Tego samego dnia oficjalnie rozpoczęto budowę pierwszej korwety tego typu dla floty wojennej Pakistanu.

Uroczystość wcielenia do tureckiej marynarki wojennej czwartej korwety typu Ada stanowiła zwieńczenie pierwszego etapu realizacji narodowego programu okrętowego MILGEM, który zakłada budowę w tureckich stoczniach w sumie czterech korwet oraz czterech fregat (typu TF-100/Istanbul) i czterech niszczycieli/dużych fregat (typu TF-200). Stąd podczas ceremonii obecni byli prezydent Turcji Recep Tayyip Erdoğan oraz turecki minister obrony narodowej Hulusi Akar.

Budowa pierwszej wielozadaniowej korwety typu Ada – która weszła do służby w tureckiej flocie pod nazwą Heybeliada – ruszyła latem 2005 roku. Prototyp został przyjęty do linii we wrześniu sześć lat później. Drugi okręt – Büyükada – wprowadzono do służby w 2013 roku. Trzecia korweta – Burgazada – rozpoczęła służbę w listopadzie ubiegłego roku. Czwarta i ostatnia korweta typu Ada otrzymała nazwę Kinaliada. Jej produkcja trwała niecałe cztery lata. Z ujawnionych informacji wynika, że koszt budowy prototypowej jednostki zamknął się w kwocie ok. 260 milionów dolarów. Głównym podmiotem odpowiadającym za budowę okrętów była stocznia Instanbul Naval Shipyard.

Ogółem więc w ciągu 14 od lat od rozpoczęcia budowy pierwszej jednostki Turcy wprowadzili do służby w marynarce wojennej cztery nowoczesne korwety. Jednostki te mają 2 400 ton wyporności, 99 metrów długości oraz 14,4 metra szerokości. Są one wyposażone w napęd CODAG i przenoszą bogaty zestaw systemów uzbrojenia: armaty morskie kal. 76 mm, pociski przeciwokrętowe, wyrzutnie torped ka. 324 mm, dwa działka kal. 12,7 mm. Na okrętach znajdują się lądowisko oraz hangar dla wielozadaniowego śmigłowca pokładowego.  Przy budowie okrętów wykorzystano technologię stealth.

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat turecki przemysł – zarówno stoczniowy, jak i zbrojeniowy – przeszedł transformację, w wyniku której stał się nowoczesny i konkurencyjny. Dzięki temu obecny podczas ceremonii odbioru czwartej korwety typu Ada prezydent Recep Tayyip Erdoğan mógł powiedzieć, że Turcja znajduje się dzisiaj w grupie 10 państw na świecie, które są w stanie siłami własnego przemysłu projektować, remontować oraz modernizować okręty wojenne. Oczywiście nie dotyczy to także wyposażenia jednostek w specjalistyczny sprzęt oraz systemy uzbrojenia, jednak również w tych dziedzinach kompetencje tureckich firm są coraz większe. Dlatego prezydent ocenił, że dzisiaj krajowy przemysł jest w stanie wykonać w sumie 70 proc. związanych z budową oraz wyposażeniem okrętów w poszczególne systemy. Przykładowo: pierwszy trzy korwety typu Ada zostały uzbrojone w przeciwokrętowe pociski Harpoon, dostarczone przez amerykański koncern Boeing. Tymczasem czwarta jednostka tego typu otrzymała pociski Atmaca, wyprodukowane przez tureckie przedsiębiorstwo Roketsan. Ponadto Kinaliada otrzymała opracowany przez tureckie firmy system zarządzania walką GENESIS ADVENT Combat Management System.

Może Cię zainteresować:

Zmiany kadrowe w 3. Flotylli Okrętów i Morskiej Jednostce Rakietowej

Zmiany kadrowe w 3. Flotylli Okrętów i Morskiej Jednostce Rakietowej

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat turecki przemysł – zarówno stoczniowy, jak i zbrojeniowy – przeszedł transformację, w wyniku której stał się nowoczesny i konkurencyjny. Czytaj dalej

Korwety typu Ada już osiągnęły sukces eksportowy. Zresztą uroczystości wprowadzenia czwartej jednostki tego typu do tureckiej floty towarzyszyła ceremonia cięcia blach pod budowę pierwszego okrętu tego typu dla marynarki wojennej Pakistanu. Państwo to kontrakt na budowę czterech wielozadaniowych korwet typu Ada podpisało z Turcją z ubiegłym roku. Produkcja pierwszej jednostki ma potrwać ok. 54 miesięcy, ale wszystkie cztery jednostki mają zostać wprowadzone do marynarki Pakistanu w latach 2023-2024.

Kontrakt przewiduje też transfer technologii oraz istotny udział pakistańskiego przemysłu wojennomorskiego w budowie korwet. Dwie pierwsze powstaną w stoczniach tureckich, ale dwie kolejne zbuduje już pakistańska stocznia w Karaczi.

Wartość kontraktu na cztery korwety typu Ada wraz z transferem technologii nie została oficjalnie ujawniona przez żadną ze stron. Specjalistyczne media podają jednak, że wynosi ona około 1,5-2 mld dolarów. Jest to największy eksportowy kontrakt zbrojeniowy w historii tureckiego przemysłu.

Źródło: Info Naval (foto: Ministerstwo obrony Turcji)