Amerykańskie przedsiębiorstwo stoczniowe General Dynamics Elektric Boat rozpoczęła budowę nowych obiektów przemysłowych, które będą wykorzystywane do budowy okrętów podwodnych typu Columbia dla marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych. Powstają one w mieście Groton, położonym na północny-zachód od Nowego Jorku.

Szef firmy General Dynamic Elekctric Boat Jeffrey Gieger podkreśla, że rozbudowa infrastruktury stoczni w Groton to największa inwestycja w ten obiekt od 45 lat. Dzięki niej możliwa będzie budowa nowych okrętów podwodnych dla US Navy. Jednostki typu Columbia będą stanowić nową generacją strategicznych okrętów podwodnych przenoszących pociski balistyczne.

Nowy obiekt, który powstanie w Groton będzie nazywał się South Yard Assembly Building. W ramach inwestycji wartej ok. 850 milionów dolarów powstaną nowe hale produkcje. Stocznia kupi też nowy suchy dok, który będzie wykorzystywany w procesie produkcyjnym okrętów podwodnych typu Columbia. Ponadto kwota 850 milionów dolarów obejmuje także modernizację istniejących obiektów.

Może Cię zainteresować:

BAE Systems dołącza do programu bezzałogowego latającego tankowca dla US Navy

BAE Systems dołącza do programu bezzałogowego latającego tankowca dla US Navy

General Dynamic Electric Boat nie ma innego wyboru: musi inwestować w rozwój zdolności swoich stoczni, żeby sprostać wymaganiom stawianym przez Pentagon w związku z programami okrętowymi. Czytaj dalej

Na tym jednak nie koniec inwestycji General Dynamic Electric Boat. Specjalistyczne media podają, że w ciągu najbliższej dekady firma zamierza wydać łącznie 1,7 miliarda dolarów na modernizację i rozbudowę swoich stoczni. Przykładowo oprócz rozbudowy zdolności przemysłowych stoczni w Groton, Electric Boat przeznaczy 700 mln dolarów na inwestycje w innym zakładzie, mieszczącym w Quonset Point na Rhode Island. Zresztą właśnie w tym zakładzie w ubiegłym tygodniu zakończono inną inwestycję. Tym razem dotyczyła ona infrastruktury przystosowanej do produkcji i obsługi okrętów podwodnych typu Virginia.

General Dynamic Electric Boat nie ma innego wyboru: musi inwestować w rozwój zdolności swoich stoczni, żeby sprostać wymaganiom stawianym przez Pentagon w związku z programami okrętowymi, dotyczącymi budowy jednostek typu Virginia oraz typu Columbia. Stoczniowy koncern przewiduje, że w związku z ich produkcją zapotrzebowanie firmy na materiały dostarczane przez kooperantów w najbliższych lata wzrośnie o 250 proc.

Największym wyzwaniem będzie produkcja okrętów typu Columbia. Budowa pierwszej jednostki ma ruszyć w 2021 roku. Harmonogram zakłada, że wejdzie ona do służby w US Navy w 2031 roku. Docelowo jednak marynarka wojenna USA chce mieć 12 takich okrętów. Będą to potężne jednostki o długości 171 metrów, napędzane silnikami atomowymi. Jednostki typu Columbia mają będą przenosić strategiczne pociski balistyczne z głowicami jądrowymi Trident II o zasięgu ponad 12 tysięcy kilometrów. Okręty te zastąpią w amerykańskiej flocie obecnie eksploatowane jednostki typu Ohio.

Źródło: navaltoday.com / Info Naval