Podczas ceremonii, która odbył się 19 września w Bombaju, marynarka wojenna Indii odebrała od producenta okręt podwodny INS Khanderi. To druga jednostka typu Kalvari (to indyjska wersja okrętu podwodnego typu Scorpene), którą indyjski przemysł stoczniowy zbudował we współpracy z francuskim holdingiem morskim Naval Group.

Może Cię zainteresować:

Morska Jednostka Rakietowa: kolejne strzelanie pociskami NSM

Morska Jednostka Rakietowa: kolejne strzelanie pociskami NSM

Pierwszy z sześciu okrętów zamówionych dla marynarki wojennej Indii został zwodowany w październiku 2015 roku, a do służby w linii wszedł dwa lata później, pod koniec 2017 roku. Czytaj dalej

Drugi okręt typu Kalvari dla marynarki wojennej został zwodowany na początku 2017 roku. W ostatnim czasie media branżowe informowały o problemach technicznych, jakie wykryto podczas prób tej jednostki. Wygląda jednak na to, że zostały one szybko usunięte, skoro 19 września INS Khanderi został odebrany przez marynarkę wojenną Indii. Oficjalne wprowadzenie jednostki do służby w marynarce wojennej Indii zaplanowano na 28 września. W uroczystości ma wziąć udział indyjski minister obrony.

Rząd Indii podpisał kontrakt z francuskim holdingiem stoczniowym DCNS (obecnie Naval Group) w 2005 roku. Jego wartość początkowa wynosiła 4,16 mld dolarów (w umowie zapisano 30-procentowy offset). Kontrakt dotyczył pozyskania sześciu okrętów podwodnych z napędem konwencjonalnym, uzbrojonych w pociski przeciwokrętowe. Strona indyjska postawiła przy tym bardzo wyśrubowane wymagania dotyczące udziału krajowego przemysłu w budowie jednostek oraz transferu technologii. Rząd w New Delhi w ramach programu Project 75 (to część ambitnego planu indyjskiego resortu obrony, który zakłada w sumie budowę floty 24 okrętów podwodnych, składających się z jednostek kilku typów) wymagał tego, żeby 100 proc. prac związanych z produkcją jednostek zostało zrealizowane w kraju. W praktyce oznaczało to od zera budowę infrastruktury stoczniowej oraz linii produkcyjnej przystosowanej do budowy nowoczesnych okrętów podwodnych. Partnerem przemysłowym francuskiego holdingu została państwowa indyjska grupa stoczniowa Mazagon Dock Shipbuilders Limited (dawniej Mazagon Dock Limited).

Może Cię zainteresować:

Okręty podwodne: kontrakt na jednostki typu 212 CD na początku 2020 r.

Okręty podwodne: kontrakt na jednostki typu 212 CD na początku 2020 r.

Pierwszy z sześciu okrętów zamówionych dla marynarki wojennej Indii został zwodowany w październiku 2015 roku, a do służby w linii wszedł dwa lata później, pod koniec 2017 roku. Czytaj dalej

Pierwszy z sześciu okrętów zamówionych dla marynarki wojennej Indii – prototypowy INS Kalvari – został zwodowany w październiku 2015 roku, a do służby w linii wszedł dwa lata później, pod koniec 2017 roku. Obecnie indyjski przemysł pracuje nad budową kolejnych okrętów. Trzecia jednostka – INS Karanj – została zwodowana w styczniu ubiegłego roku i obecnie przechodzi próby morskie. Z kolei czwarta – INS Vela – zwodowano w maju 2019 roku. Według informacji udostępnionych przez marynarkę wojenną Indii, Mazagon Dock Shipbuilders Limited prowadzi prace produkcyjne nad ostatnimi dwoma okrętami.

Indyjskie jednostki typu Kalvari mierzą 67,5 m długości i 6,2 m szerokości. Ich zasięg wynosi 6,5 tys. mil morskich. Są one wyposażone w napęd dieslowo-elektryczny, a ich uzbrojenie – oprócz torped i min – stanowią przeciwokrętowe pociski rakietowe Exocet.

Niedawno rząd Indii uruchomił kolejny program okrętowy – Project 75(I), który zakłada pozyskanie kolejnych sześciu jednostek podwodnych. Model postępowania oraz wymagania dotyczące transferu technologii oraz udziału krajowego przemysłu w budowie nowych okrętów są takie same jak w przypadku poprzedniego programu. Kluczowym wymaganiem jest budowa kompletnej linii produkcyjnej w Indiach. Resort obrony w New Delhi chce przy tym pozyskać jednostki z napędem konwencjonalnym, przenoszące wyrzutnie pocisków manewrujących zdolnych do niszczenia okrętów nawodnych oraz do uderzeń na cele lądowe.

Źródło: Info Naval