Globalny holding morski Damen Group podał w komunikacie z 19 czerwca, że podpisał z Międzynarodową Organizacją ds. Migracji kontrakt na produkcję i dostawę dziewięciu łodzi poszukiwania i ratownictwa (SAR) typu Damen SAR 1906. Zakup łodzi jest finansowany ze środków Unii Europejskiej, a jednostki trafią do tureckiej straży wybrzeża.

Umowa, którą wczoraj podpisano w biurze Międzynarodowej Organizacji ds. Migracji (IOM) w Ankarze, stanowi druga fazę współpracy rozpoczętej kilka lat temu. W 2016 r. IOM już zamówiła sześć łodzi Damen SAR 1906 dla tureckiej straży wybrzeża. Poprzedni kontrakt został zrealizowany błyskawicznie i 19-metrowe łodzie Turcy odebrali już rok później.

Jeżeli zaś chodzi o nowo zamówione łodzie patrolowe, to grupa Damen poinformowała w komunikacie dla mediów, że pierwsze dwie jednostki zostaną przekazane dowództwu tureckiej straży wybrzeża latem przyszłego roku. Siedem pozostałych łodzi Damen SAR 1906 ma dołączyć do floty tureckich pograniczników w ciągu kolejnych 12 miesięcy.

Holenderska grupa podała także, że łodzie zamówione w środę będą miały taką samą specyfikację techniczną jak jednostki kupione poprzednio, ale z drobnymi ulepszeniami. Będą one wykorzystywane przez turecką straż wybrzeża do wspierania akcji ratunkowych związanych z migracją.

Bazowy projekt łodzi SAR 1906 został opracowany przez grupę Damen we współpracy holenderską instytucją odpowiedzialną za ratownictwo ma morzu (Royal Netherlands Sea Rescue Institution) oraz firma TU Delft i biurem projektowym De Vries Lentsch. Następnie projekt został zmodyfikowany na podstawie uwag przekazanych Damenowi przez turecką straż wybrzeża. Dzięki wprowadzonym zmianom jednostki SAR 1906 są lepiej przystosowane do realizacji konkretnych zadań na morzu. W przygotowaniu projektu łodzi nowej serii uczestniczyło także tureckie biuro projektowe DzaynGate.

Zresztą dziewięć właśnie zamówionych łodzi ratowniczych powstanie na terenie Turcji. Zbuduje je należąca do holdingu Damen stocznia Damen Shipyards Analya. To zakład, który funkcjonuje od 2013 r. i specjalizuje się w dostawie jednostek różnego typu dla klientów zagranicznych. Stocznia ma szerokie portfolio: od małych, 10-metrowych łodzi po 80-metrowe promy Ro-Ro. Damen podkreśla, że w Damen Shipyards Analya pracuje 360 pracowników, a sam zakład kooperuje z ok. 200 podwykonawcami i dostawcami z rynku lokalnego.

Łodzi Damen SAR 1906 mierzą 19,5 m długości oraz 6,5 m szerokości. Jednostki osiągają prędkość 30 , a ich zanurzenie to 1,1 m.

Źródło: Damen / Info Naval