Brytyjski koncern przemysłowy BAE Systems poinformował, że podpisał kontrakt z amerykańskim gigantem lotniczo-zbrojeniowym Boeing na dostawę systemu sterowania (Vehicle Management Control Systems – VMCS) oraz systemu identyfikacji swój-obcy (Indentification Friend od Foe – IFF) dla bezzałogowca nowego typu MQ-25A Stingrey dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych.

Program pozyskania przez US Navy bezzałogowego tankowca MQ-25 na dobre ruszyły latem ub.r. Wówczas to w sierpniu Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych wybrała projekt przedstawiony przez koncern Boeing (który pokonał w konkursie inne amerykańskie firmy: General Atomics oraz Lockheed Martin) i podpisała z nim umowę o wartości 805 mln dolarów na zaprojektowanie, wyprodukowanie oraz przetestowanie czterech bezzałogowych maszyn MQ-25, które będą przeznaczone do operowania z pokładu lotniskowca. Według harmonogramu, który przyjęto w Pentagonie, drony-tankowce gotowość operacyjną mają osiągnąć w 2024 r.

Z kolei pod koniec 2019 r. amerykańskie dowództwo sił lotniczych marynarki wojennej (Naval Air Systems Command – NAVAIR) przyznało Boeingowi kolejne pieniądze na rozwój programu innowacyjnego bezzałogowca MQ-25. Tym razem kontrakt opiewał na 90,4 mln dolarów i objął przeprowadzenie analiz i badań dotyczących bezzałogowego tankowca. Admirał John Richardson, Szef Operacji Morskich US Navy, powiedział wówczas mediom, że pierwszy lot MQ-25 ma odbyć się już w 2021 r.

Poprzez wprowadzenie do służby bezzałogowych tankowców MQ-25A Stingrey Marynarka Wojenna chce usprawnić wykorzystanie myśliwców bojowych przenoszonych przez lotniskowce. Wykorzystanie bezzałogowej platformy do operacji tankowania w powietrzu ma także obniżyć poziom ryzyka, związany z pilotowaniem tankowców przez ludzi.

MQ-25A Singrey: amerykańsko-brytyjski program przemysłowy?

Realizując program opracowania i produkcji bezzałogowego tankowca dla US Navy koncern Boeing kooperuje z wieloma innymi firmami z rynku amerykańskiego oraz z innych krajów. Wydaje się jednak, że przemysł brytyjski zaczyna odgrywać rolę kluczowego partnera dla amerykańskiego giganta lotniczo-zbrojeniowego.

We wrześniu ub.r. Boieng wybrał koncern Rolls-Royce jako dostawcę silników do bezzałogowcow MQ-25A Stingray. Produkcja RR AE 3007N silników zostanie zrealizowana na terenie Stanów Zjednoczonych. Jest za to odpowiedzialna należąca do Rolls-Royce fabryka w Indianapolis.

Dołączenie do programu koncernu BAE Systems oznacza wzmocnienie brytyjskiego akcentu w całym przedsięwzięciu. Firma dostarczy system sterowania (Vehicle Management Control Systems – VMCS) oraz system identyfikacji swój-obcy (IFF) dla bezzałogowych tankowców MQ-25A Stingrey. BAE Systems jest zresztą jednym z globalnych liderów w zakresie projektowania, rozwoju, produkcji i obsługi systemów kontroli lotu dla samolotów wojskowych, a także cywilnych. Obecnie w systemy IFF BAE Systems wyposażonych jest ok. 150 różnych platform lotniczych na całym świecie.

BAE Systems jest liderem branży w zakresie projektowania, rozwoju, produkcji i obsługi wysoce niezawodnych systemów kontroli lotu dla samolotów komercyjnych i wojskowych. Jako pierwszy zastosował system sterowania fly-by-wire w konstrukcjach wojskowych i cywilnych statków powietrznych. BAE Systems jest również światowym liderem w dziedzinie urządzeń IFF – jej inżynierowie montowali transpondery swój-obcy na około 150 typach platform latających na całym świecie.

– BAE Systems należy do czołówki producentów zintegrowanych układów cyfrowego sterowania lotem i systemów IFF – tłumaczy Corin Beck, dyrektor oddziału systemów lotnictwa wojskowego w koncernie BAE Systems. – Współpracę z Boeingiem nawiązaliśmy ponad cztery dekady temu. Zaowocowała ona powstaniem samolotów wyposażonych w najbardziej zaawansowaną awionikę i najmniejsze z istniejących transponderów IFF – podkreśla.

Źródło: Info Naval.