Jeżeli poprzednie zapowiedzi się potwierdzą, to wiosną 2020 roku do służby w marynarce wojennej Izraela wejdzie pierwsza korweta typu Sa’ar 6. W 2015 roku niemiecki holding thyssenkrupp Marine Systems podpisał kontrakt na produkcję czterech takich jednostek.

W połowie grudnia w internetowym wydaniu lokalnej niemieckiej gazety opublikowano zdjęcie, na którym widać stojące obok siebie w basenie stoczniowym trzy przyszłe korwety typu Sa’ar 6, budowane przez niemiecki przemysł dla marynarki wojennej Izraela. Może to oznaczać, że trzeci okręt tego typu jest przygotowywany do oficjalnego wodowania. W 2015 roku podpisał z thyssenkrupp Marine Systems kontrakt na produkcję w sumie czterech korwet tego typu. Będą one służyć na Morzu Śródziemnym, a ich podstawowym zadaniem będzie zapewnienie bezpieczeństwa na morskich szlakach komunikacyjnych i ochrona izraelskich instalacji gazowych na Morzu Śródziemnym (w tym przypadku chodzi przede wszystkim o pola gazowe Tamar i Lewiatan).

Kontrakt na budowę czterech okrętów ma relatywnie niską wartość i wynosi 430 mln euro. Przyczyną tego stanu rzeczy jest to, że na korwetach zostaną zamontowane systemy wyprodukowane i dostarczone przez izraelski przemysł zbrojeniowy, które nie zostały objęte zamówieniem na budowę okrętów. Ponadto niemiecki rząd pokrywa część kosztów budowy okrętów dla Izraela z własnej kieszeni. W tym przypadku subsydiowana kwota to 115 mln euro. Projekt okrętu typu Sa’ar 6 bazuje na projekcie niemieckiej korwety typu K-130 (typu Braunschweig). We wrześniu 2018 roku podpisano kontrakt na budowę drugiej serii pięciu takich jednostek dla Deutsche Marine. Wartość tej umowy to ok. 2,4 mld euro.

Harmonogram dostaw korwet typu Sa’ar 6 dla Izraela przewiduje, że pierwsza jednostka – INS Magen – zostanie przekazana izraelskiej flocie wiosną 2020 roku. Budowa tego okrętu, pierwszego z serii czterech korwet, rozpoczęła się w lutym 2018 roku. Jeśli termin odebrania INS Magen zostanie dotrzymany, będzie to oznaczało, że tkMS jest w stanie dostarczyć klientowi nowoczesną korwetę w ciągu dwóch lat od rozpoczęcia produkcji. Z kolei druga korweta typu Sa’ar 6 została zwodowana w stoczni German Naval Yards w Kilonii w sierpniu 2019 roku. Okręt wejdzie do izraelskiej floty jako INS Oz. Kolejne jednostki mają być przekazywane stronie izraelskiej w odstępach sześciomiesięcznych.

Korwety typu Sa’ar 6 będą miały 90 m długości i 13 m szerokości. Ich wyporność to ok. 1 900 ton. Okręty będą przenosić śmigłowce Sikorsky SH-60 Seahawk, które Izrael przejął od Stanów Zjednoczonych poprzez procedurę EDA. Uzbrojenie okrętów będą stanowić armaty morskie Oto Melara 76 mm, dwa systemy obrony bezpośredniej Typhoon Weapon Station (produkowane przez izraelską firmę Rafael Advenced Defense Systems), 16 rakietowych pocisków przeciwokrętowych (nie ujawniono, jakie to będą pociski, być może oferowane przez Israel Aerospace Industries rakiety Gabriel V). Wiadomo także, że izraelska firma Elbit Systems dostarczy walki radioelektronicznej dla korwet typu Sa’ar 6.

Koncern Israel Aerospace Industries odpowiada zaś za dostarczenie radarów oraz systemu obrony przeciwlotniczej j przeciwrakietowej dla tych okrętów. Jeżeli chodzi o te pierwsze, to w lutym 2019 roku zakład ELTA Systems (jednostka organizacyjna należąca do IAI) otrzymał zamówienie na dostawę radarów morskich ELM-2248 MF-STAR z czterema antenami ścianowymi dla korwet Sa’ar 6. To jeden z najnowocześniejszych na świecie radarów wielofunkcyjnych, który bazuje na technologii AESA. Według części mediów jest to również najbardziej zaawansowany technologicznie system radarowy 3D.

Podstawowym zadaniem radaru ELM-2248 MF-STAR będzie wskazywanie celów dla systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Barak-8 o zasięgu do 70 km, w który korwety typu Sa’ar 6 również zostaną wyposażone (32 pionowe komory startowe). Stosowny kontrakt z producentem systemu, czyli koncernem Israel Aerospace Industries, został podpisany w kwietniu bieżące roku. W komunikacie prasowym z kwietnia IAI podkreśla, że Barak-8 przeszedł stosowne testy i spełnia wymogi operacyjne marynarki wojennej Izraela. System ten zresztą został już wdrożony do eksploatacji przez marynarkę wojenną Indii. W system Barak-8 mają zostać wyposażone także nowe korwety izraelskiej marynarki wojennej. Chodzi o jednostki typu Reshef. W listopadzie państwowa stocznia Israel Shipyards otrzymała zamówienie z resortu obrony Izraela na przygotowanie projektu okrętu nowego typu. Możliwe, że produkcja pierwszego rozpocznie się jeszcze w 2020 roku.

Źródło: Info Naval.