W stoczni w Cadiz, należącej do hiszpańskiego koncernu Navantia, ruszyła budowa pierwszej korwety typu Avante 2200 dla marynarki wojennej Arabii Saudyjskiej. W sumie państwo to zamówiło pięć jednostek tego typu dla swojej floty.

Budowę okrętu rozpoczęła uroczystość położenia stępki jednostki, która odbyła się 2 października w hiszpańskiej stoczni w Cadiz, należącej do koncernu morskiego Navantia. Za budowę pięciu korwety typu Avante 2200 dla saudyjskiej floty odpowiada spółka joint venture zawiązana przez firmy Navantia oraz Saudi Arabian Military Industries (SAMI) – SAMI Navantia Naval Industries (SAMINavantia).

Latem ubiegłego roku Arabia Saudyjska zamówiła pięć jednostek typu Avante 2200. Kontrakt na ich produkcję jest warty 1,8 mld euro. Negocjacje dotyczące umowy pochłonęły trzy poprzednie lata. Początkowo zakładano, że program budowy okrętów ruszy pod koniec 2018 roku, a ostatnia, piąta korweta zostanie dostarczona saudyjskiej flocie w 2022 roku. Terminów tych nie udało się dotrzymać, dlatego teraz mówi się, że ostatnia jednostka wejdzie do służby w marynarce wojennej Arabii Saudyjskiej w 2023 roku.

Ponadto we wrześniu bieżącego roku podczas targów DSEI W Londynie został podpisany odrębny kontrakt ze spółką SAMINavantia na dostawę zintegrowanego systemu walki dla saudyjskich korwet (Combat System Integration). Kontrakt obejmuje także wsparcie logistyczne oraz pakiet szkoleniowy.

Arabia Saudyjska w ostatnim czasie realizuje program budowy narodowych kompetencji zbrojeniowych. Państwo to chce tego dokonać poprzez zawiązywanie spółek joint venture z największymi graczami na rynku zbrojeniowym. Program „Saudi Vision 2030” zakłada, że w okresie do 2030 roku państwo to, m.in. poprzez transfer technologii, zwiększy swoje zdolności przemysłowe. Dzięki temu w 2030 roku 50 proc. budżetu zbrojeniowego Arabii Saudyjskiej ma trafiać do krajowych firm. W przypadku nowych korwet Avante 2200 dla marynarki wojennej będzie to wyglądało tak, że jednostki czwarta i piąta zostaną w zbudowane w Arabii Saudyjskiej, a udział krajowego przemysłu w ich produkcji ma wynieść ok. 60 proc.

Może Cię zainteresować:

Naval Group wygrywa w Rumunii. Korwety Gowind 2500 płyną na Morze Czarne

Naval Group wygrywa w Rumunii. Korwety Gowind 2500 płyną na Morze Czarne

Za budowę pięciu korwety typu Avante 2200 dla saudyjskiej floty odpowiada spółka joint venture zawiązana przez firmy Navantia oraz Saudi Arabian Military Industries (SAMI). Czytaj dalej

Trzy pierwsze powstaną w Hiszpanii. Dla koncernu Navantia to ważny kontrakt. Jak piszą media specjalistyczne, pięcioletni projekt okrętowy zapewni utrzymanie miejsc pracy dla sześciu tysięcy osób, z czego dla ponad trzech tysięcy w firmach kooperujących ze stoczniową firmą.

Wielozadaniowe korwety Avante 2200 dla saudyjskiej floty zostaną dostosowane do specjalnych wymagań, dotyczących m.in. operowania w bardzo wysokich temperaturach. Marynarka wojenna Arabii Saudyjskiej zamierza wykorzystywać nowe jednostki do misji rozpoznawczych, patrolowych, poszukiwawczo-ratowniczych oraz wsparcia innych jednostek podczas operacji morskich.

Korwety Avante 2200, przystosowane do przenoszenia 10-tonowego śmigłowca, mierzą 99 metrów długości oraz 1,36 metra szerokości. Ich wyporność to ponad 2 400 ton. Do tej pory koncern Navantia zbudował cztery takie jednostki dla marynarki wojennej Hiszpanii (nazywane okrętami typu Guaiquerí). Okręty weszły do służby w latach 2011-2012.

Źródło: Info Naval