12 czerwca do portu w Szczecinie wszedł żaglowiec szkolny hiszpańskiej marynarki wojennej B/E Juan Sebastián de Elcano (A 71). Jest to pierwsza wizyta w Polsce szkunera urejonego, który służy kadetom Armada Española od… 91 lat.

Jednostka zakończy niebawem swój 91. doroczny rejs instruktażowy dla kadetów marynarki i piechoty morskiej. Szczecin jest jedynym portem w naszej części Bałtyku, który odwiedził w jego trakcie. Odpłynie z niego w poniedziałek, kierując się do Kilonii, gdzie będzie uczestniczył w „Kieler Woche”. To jednocześnie pierwsza wizyta Elcano w naszym kraju. Odbywa się ona w roku 100-lecia odnowienia stosunków dyplomatycznych pomiędzy Rzeczpospolitą a Królestwem Hiszpanii, jak też w końcowej fazie przygotowań do świętowania 500. rocznicy pionierskiego rejsu wokół globu, zapoczątkowanego przez Ferdynanda Magellana, a ukończonego przez imiennika żaglowca – nawigatora Juana Sebastiána de Elcano.

Tę ciekawą jednostkę zbudowała stocznia Echevarrieta y Larrinaga w Kadyksie. Służbę rozpoczął w 1928 roku. Od tamtej pory spędził na morzu łącznie 35 lat. W tym czasie pokonał 1 745 000 mil morskich (87 okrążeń równika), odwiedził 199 portów w 73 krajach, a na jego pokładach wyszkoliło się 22 000 podchorążych marynarki i piechoty morskiej Hiszpanii. Jednak oprócz zadań szkoleniowych, jednostka realizuje ważną misję wspierania polityki i prezentacji bandery.

W obecnym rejsie załoga liczy 186 osób – 16 oficerów, 20 podoficerów starszych, 34 podoficerów młodszych, 116 marynarzy. Liczby te zmieniają się w różnym okresie. Dowódcą-komendantem żaglowca jest kmdr Ignacio Paz García.

Juan Sebastián de Elcano jest szkunerem urejonym z czterema masztami, z których każdy ma nazwę własną na cześć okrętów szkolnych Armada Española. Większość żagli jest trapezowa, zaś przedni maszt ma reje, na których rozpinane są żagle prostokątne. Łączna ich powierzchnia wynosi około 3000 m2. Okręt wypiera 3770 ton i ma długość z bukszprytem 113,1 m, co stawia Elcano na czwartym miejscu w rankingu największych żaglowców świata. Poza napędem „statutowym”, żaglowiec ma też mechaniczny. Stanowi go silnik wysokoprężny Deutz MWM RBV 6M o mocy 2070 KM, poruszający śrubą i zapewniający prędkość 10 węzłów.

Warto dodać, że w przeciwieństwie choćby do naszego ORP Iskra, Elcano przenosi uzbrojenie. Stanowią go dwa działa kal. 37 mm – dziś używane jako salutacyjne, jak też po dwa wkm i km oraz broń osobista załogi.

Źródło: Info Naval.