Ilustracja: thyssenkrupp Marine Sysystems.

Źródło: zbiam.pl

20 stycznia niemiecki holding stoczniowy thyssenkrupp Marine Systems poinformował o zawarciu kontraktu z Ministerstwem Obrony Państwa Izrael na budowę i dostawę trzech konwencjonalnych okrętów podwodnych.

thyssenkrupp Marine Systems osiągnął porozumienie z izraelskim resortem obrony w sprawie ramowych warunków zakupu trzech okrętów podwodnych typu Dakar. Po szeroko zakrojonych negocjacjach wszystkie zaangażowane strony zgodził się na treść techniczną i postanowienia umowne 20 stycznia.

Jednostki typu Dakar będą miały zupełnie nową konstrukcję, która ma być specjalnie zaprojektowana, aby spełnić wymagania operacyjne izraelskiego Korpusu Morskiego Sił Obronnych. Wizualizacja okrętu zdradza bardzo długą obudowę kiosku, co może wskazywać na implementację wyrzutni pionowych pocisków rakietowych i/lub systemów związanych z transportem pododdziałów sił specjalnych. W obu przypadkach są to funkcje bardzo ważne dla izraelskich okrętów podwodnych i różnym zakresie stosowano je na wcześniejszych konstrukcjach. Trzy Dakary zastąpią pierwszą partię typu Dolphin (Dolphin, Leviathan i Tekumah), zbudowaną w kilońskiej stoczni Howaldtswerke-Deutsche Werft AG (obecnie thyssenkrupp Marine Systems) w latach 1992-1998.

Po niej niemieckie przedsiębiorstwo zbudowało jeszcze parę zmodyfikowanego typu Dolphin II (Tanin i Rahav), wyposażoną m.in. w napęd AIP (Air Independent Propulsion). Trzeci z tej serii Drakon jest obecnie wykańczany.

Zanim umowa wejdzie w życie, thyssenkrupp Marine Systems będzie prowadził intensywne rozmowy ze swoimi dostawcami. Przygotowując się do oczekiwanego zamówienia, thyssenkrupp (właściciel tkMS) wszczęła już inwestycje o wartości około 250 mln EUR w Kilonia. Budowa nowej hali stoczniowej i zakładu produkcji ogniw paliwowych jest już widoczna gołym okiem.

W ubiegłym roku thyssenkrupp Marine Systems zakończyłl relaizację kontraktu na dostawy do Izraela czterech korwet typu Magen (Saar 6).