W stoczni należącej do BAE Systems odbyło się cięcie blachy przeznaczonej na drugi okręt Typu 26 Global Combat Ship – HMS CARDIFF. Wydarzenie to jest kolejnym istotnym punktem harmonogramu wyposażania Royal Navy w najbardziej zaawansowane zdolności do walki z okrętami podwodnymi (Anti-Submarine Warfare – ASW).

W stoczni należącej do BAE Systems odbyło się cięcie blachy przeznaczonej na drugi okręt Typu 26 Global Combat Ship – HMS CARDIFF. Wydarzenie to jest kolejnym istotnym punktem harmonogramu wyposażania Royal Navy w najbardziej zaawansowane zdolności do walki z okrętami podwodnymi (Anti-Submarine Warfare – ASW).

Podczas uroczystości w stoczni w Govan nad rzeką Clyde, w obecności pracowników BAE Systems oraz delegacji Royal Navy, Anne-Marie Trevelyan, minister odpowiedzialna za zamówienia obronne, uruchomiła plazmową przecinarkę, poddając obróbce arkusz blachy przeznaczonej na konstrukcję okrętowego zbiornika paliwa.

Okręty Typu 26 Global Combat Ship zostały zaprojektowane i są budowane przez BAE Systems w Glasgow. Są zaawansowanymi technologicznie fregatami, zdolnymi do działania na całym globie i wykonywania szerokiego wachlarza zadań, od operacji wojennych o dużej intensywności, do niesienia pomocy humanitarnej, zarówno w akcjach samodzielnych oraz jako część lotniskowcowej grupy zadaniowej.

Jednostki Typu 26 bazują na konstrukcji obecnie użytkowanych przez Royal Navy, sprawdzonych fregat przeciwlotniczych Typu 23. Każda z nich otrzyma system obrony przeciwrakietowej Sea Ceptor, armatę okrętową Mk 45 Mod 4, kal. 5 cali (127 mm), wielofukncyjny pokład zadaniowy, radar średniego zasięgu Artisan 997, potężne sonary dziobowe i holowane oraz pionową wyrzutnię rakiet, zdolną do przenoszenia różnych rodzajów broni.

Ceremonia formalnego rozpoczęcia budowy drugiej fregaty Typu 26 Global Combat Ships, HMS CARDIFF, odbyła się dwa lata po cięciu blachy przeznaczonej na pierwszą jednostkę tej klasy,  HMS GLASGOW. Budowa HMS GLASGOW trwa, zmontowana jest już połowa okrętu. Jednostka ma wejść do służby w połowie kolejnej dekady.

Dla BAE Systems to siódmy skomplikowany okręt dla Royal Navy, którego budowę firma zaczęła w ciągu pięciu lat. Oprócz fregat HMS CARDIFF i HMS GLASGOW do grona tego zalicza się pięć morskich okrętów patrolowych klasy River (Offshore Patrol Vessels – OPV). Cała piątka OPV opuściła już stoczniowe pochylnie, a pierwszy z patrolowców, HMS FORTH, już służy pod banderą Royal Navy.

– Budowa przeznaczonych dla Royal Navy znakomitych fregat Typu 26 to przedsięwzięcie angażujące przedsiębiorstwa z całej Wielkiej Brytanii, przyczyniające się do utrzymania tysięcy miejsc pracy tu w Szkocji oraz w innych rejonach kraju – powiedziała brytyjska minister do spraw zamówień obronnych Anne-Marie Trevelyan. – Okręty te zwiększą bezpieczeństwo naszej ojczyzny oraz sojuszników. Ich budowa w istotny sposób przyczyni się także do rozwoju gospodarczego kraju. Z podwykonawcami mającymi siedzibę w Wielkiej Brytanii zawarliśmy 64 kontrakty, a w związku z wyborem projektu Typu 26 przez Australię i Kanadę, przed naszymi przemysłowymi partnerami rysują się także pewne możliwości eksportowe – podkreśliła.

BAE Systems współpracuje w programie budowy jednostek Typu 26 z 80 firmami z Wielkiej Brytanii oraz z zagranicy, co przekłada się na utrzymanie 4000 miejsc pracy w kraju i gwarancje pracy dla stoczniowców w następnej dekadzie.

– Dzisiejsza uroczystość cięcia blach pokazuje znaczący postęp jaki dokonał się w tym wielkim, skomplikowanym i ważnym programie zbrojeniowym – zanaczył dyrektor zarządzający BAE Systems Naval Ships Steve Timms. – Fregaty Typu 26 będą najbardziej zaawansowanymi technologicznie jednostkami przeciwpodwodnymi, jakimi kiedykolwiek dysponowała Royal Navy. Budując je oraz pięć patrolowców klasy River jesteśmy dumni z zadania wzmocnienia brytyjskiej floty wojennej, jakie zostało powierzone BAE Systems oraz wielu tysiącom zaangażowanych pracowników – powiedział dyrektor zarządzający BAE Systems Naval Ships.

Koncepcja jednostek Global Combat Ship wspiera partnerstwo sił morskich Wielkiej Brytanii, Kanady i Australii, gdyż wszystkie one wybrały okręty Typu 26 w programach pozyskania fregat ASW. Kompatybilność floty fregat przysłuży się zacieśnieniu współpracy operacyjnej, szkoleniowej oraz rozpoznawczej.

Źródło: BAE Systems.