Brytyjski koncern zbrojeniowy BAE Systems otrzymał kontrakty na konserwację i naprawę dwóch niszczycieli typu Arleigh Burke należących do Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych. Prace nad dwoma jednostkami BAE Systems przeprowadzi w tym samym czasie, a cała procedura zostanie zrealizowana w należącej do koncernu stoczni w San Diego w USA.

Koncern BAE Systems podał w komunikacie, że wartość kontraktów wynosi 170,7 milionów dolarów (umowy zawierają jednak zapisy opcjonalne, dzięki którym wartość może wzrosnąć do 185 milionów). Żeby zrealizować zamówienie, dwie jednostki amerykańskiej marynarki – USS Stethem oraz USS Decatur – jeszcze w październiku staną w suchym doku w stoczni w San Diego. Według harmonogramu, wyremontowane jednostki mają zostać zwodowane w kwietniu 2020 roku.

Dla należącej do BAE Systems stoczni będzie to pierwsza operacja dokowania okrętów w nowym suchym doku. Wyzwanie dla firmy jest tym większe, że suchym doku staną jednocześnie dwie jednostki, mierzące ponad 150 metrów.

Wiceprezes i dyrektor generalny BAE Systems San Diego Ship Repair David M. Thomas Jr. podkreśla, że zdolność jednoczesnego zadokowania dwóch jednostek typu Arleigh Burke to specjalna usługa oferowana przez BAE amerykańskiej marynarce wojennej. Jak dodaje, firma uruchamia ją w szczególnie ważnym momencie, ponieważ właśnie teraz w stoczni potrzebna jest dodatkowa przepustowość, żeby sprostać wymaganiom marynarki w zakresie modernizacji i remontów nawodnych okrętów bojowych.

Brytyjski koncern przekazał w komunikacie, że dwa niszczyciele (USS Stethem oraz USS Decatur) zostaną w tym samym czasie umieszczone w suchym doku „Pride of California”. To dok, który w stoczni został zamontowany w 2017 roku. To największy suchy dok w San Diego. Mierzy on 290 metrów długości i prawie 49 metrów szerokości. Dok może „udźwignąć” 55 tysięcy ton.

Niszczyciele USS Stathem oraz USS Decatur służbę w amerykańskiej marynarce wojennej rozpoczęły odpowiednio w 1995 i 1998 roku.

Operację podwójnego dokowania niszczycieli typu Arleigh Burke przeprowadzono już w 2012 roku w stoczni BAE Systems Ship Repair w Norflok:

Źródło: Info Naval