Kontrakt na 212 CD / Info Naval

7 lipca w siedzibie thyssenkrupp Marine Systems odbyła się uroczystość podpisania kontraktu pomiędzy koncernem stoczniowym oraz agencjami zamówień wojskowych Norwegii oraz Republiki Federalnej Niemiec w sprawie zamówienia sześciu okrętów podwodnych Typu 212CD.

Umowa ma wartość około 5,5 mld EUR – dwie jednostki trafią do Deutsche Marine, a cztery do Sjøforsvaret. Budowa pierwszego okrętu rozpocznie się w 2023 roku, a dostawa w 2029 roku – będzie to pierwszy z serii dla Norwegii. Niemiecka para ma zostać dostarczona w latach 2032 oraz 2034. Ważnym partnerem dla niemieckiego koncernu stoczniowego będzie norweski Konsberg Defence & Aerospace. Przygotowując się do realizacji umowy już w 2019 roku thyssenkrupp rozpoczął projekt inwestycji w infrastrukturę o wartości 250 mln EUR.

Niemiecko-norweska współpraca związana z programem 212CD została zapoczątkowana 30 lipca 2017 roku. Wówczas podpisano bilateralną umowę otwierającą drogę do wspólnego zakupu nowych okrętów. W ślad za deklaracją rządową porozumienie zawarły ministerstwa obrony obu państw, reprezentowane odpowiednio przez BAAINBw i Forsvarsmateriell. Wydawało się wtedy, że kontrakt przemysłowy może być sfinalizowany do końca 2019 roku – ostatecznie negocjacje oraz pandemia Covid-19 wydłużyła okres do lipca bieżącego roku.

W przypadku Norwegii, cztery 212CD pozwolą na zastąpienie sześciu obecnie eksploatowanych okrętów podwodnych typu Ula (niemiecki Typ 210), które wprowadzono do służby w latach 1989-1990. Z kolei w Republice Federalnej Niemiec dołączą do sześciu przedstawicieli Typu 212A (w służbie od 2005-2016). Będą wyposażone w nowe sensory, unowocześniony system AIP znany z poprzedników – PEM FC (Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cell, ogniwo paliwowe z membraną polimerową do wymiany protonów), baterie litowo-jonowe i nowy system zarządzania walką Orcca. Jest on opracowywany wspólnie przez Atlas Elektronik (spółkę zależną tkMS) i norweską firmę Kongsberg Defense & Aerospace, które w tym celu w październiku 2017 r. utworzyły joint venture kta Naval Systems.

Polska została zaproszona do programu 212CD, w odpowiedzi na prowadzony program Orka, dotyczący pozyskania nowych okrętów podwodnych. Teoretycznie, oprócz uczestnictwa w projekcie rozwoju nowoczesnego typu okrętu podwodnego i uczestnictwa w jego produkcji, istniały szanse na wynegocjowanie dobrych warunków finansowych – niestety program został odsunięty na czas nieokreślony.

Źródło: zbiam.pl