Producent podaje, że bezzałogowy samolot solarny Skydweller może operować w powietrzu nieprzerwanie nawet przez 90 dni. Fot.: Skydweller Aero Inc.

Info Naval

Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych wkrótce rozpocznie testy bezzałogowego samolotu zasilanego energią elektryczną z paneli słonecznych Skydweller. 4 sierpnia br. US Navy podpisała wartą 5 mln dolarów umowę z amerykańsko-hiszpańskim start-upem Skydweller Aero, który zaprojektował i wyprodukował innowacyjną maszynę.

Zainteresowanie amerykańskiej marynarki bezzałogowym samolotem solarnym natychmiast wzbudziło zainteresowanie zagranicznych mediów, nie tylko specjalistycznych. Sama firma Skydweller Aero odmówiła prasie komentarza na ten temat, ale wiadomo, że obecnie start-up przygotowuje się do przeprowadzania demonstracji. Jeżeli się ona powiedzie, niewielka firma może zyskać potężnego klienta, jakim jest US Navy. Testy mają zostać przeprowadzone pomiędzy czwartym kwartałem 2021 i drugim kwartałem przyszłego roku.

Sam bezzałogowy samolot Skydweller przykuł uwagę światowych mediów przede wszystkim z dwóch powodów. Po pierwsze – jest to maszyna zasilana energią elektryczną generowaną przez panele fotowoltaiczne, w które jest wyposażona. Po drugie – bezzałogowiec może nieprzerwanie operować w powietrzu przez 90 dni. Specjalistyczne media zaznaczają jednak, że długotrwałość lotu należy raczej definiować w przedziale od 30 do 90 dni, ponieważ zależy ona od szeregu parametrów, np. wysokości lotu (wysokość lotu determinuje ilość energii elektrycznej wytwarzanej przez panele słoneczne) czy charakteru misji.

Panele słoneczne zamontowane są na skrzydłach Skydwellera, których rozpiętość wynosi 72 m. Producent podaje, że bezzałogowiec może przenosić ładunek użyteczny (np. głowicę optoelektroniczną, systemy komunikacji czy aparaturę SIGINT) o masie całkowitej do 363 kg.

Według firmy Skydweller Aero, bezzałogowiec solarny może być wykorzystywany przez siły zbrojne, w tym lotnictwo morskie, do realizacji misji o różnym charakterze, przede wszystkim jednak do zadań za zakresu ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance). Może on być też wykorzystywany np. przez służby ratunkowe (w przypadku klęsk żywiołowych) czy meteorologiczne.

Jeżeli zaś chodzi o samą Marynarkę Wojenną Stanów Zjednoczonych, to planuje ona wykorzystywać bezzałogowce Skydweller jako platformy rozpoznawcze o dużej długotrwałości lotu. W mediach pojawiły się informacje, że samoloty te mogłyby zapewnić wsparcie rozpoznawcze okrętom floty. Możliwość nieprzerwanego operowania przez 90 dni z pewnością robi wrażenie na amerykańskich sztabowcach. Dla porównania amerykański bezzałogowiec rozpoznawczo-bojowy klasy MALE MQ-9 Reaper może operować w powietrzu przez 27 godzin.

Sam samolot bezzałogowy Skydweller to w istocie modyfikacja załogowej maszyny Solar Impulse (również opracowanej przez amerykańsko-hiszpańską firmę), który zasłynął tym, że pomiędzy 2015 i 2016 r. w kilkunastu etapach okrążył Ziemię.