30 marca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych oraz koncern Boeing podpisali, oczekiwany, kontrakt na pełne finansowanie budowy i dostaw XI serii produkcyjnej samolotów patrolowych bazowania lądowego P‑8A Poseidon, które trafią do US Navy oraz klientów eksportowych.
Marcowy kontrakt ma wartość 1,5 mld dolarów i obejmuje produkcję osiemnastu egzemplarzy, które mają zostać dostarczone do października 2023 roku. Osiem z nich trafi do US Navy, a pozostałe do dwóch klientów eksportowych kupujących je za pośrednictwem procedury FMS – Republiki Korei (sześć za kwotę 812 mln dolarów) oraz Nowej Zelandii (cztery za kwotę 523 mln dolarów). W momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie.
Nie są to jedyne fundusze na powyższą partię samolotów. 28 lutego 2020 roku Boeing otrzymał już 429 mln dolarów w celu uruchomienia produkcji podzespołów – powyższe zlecenie miało zostać zrealizowane do czerwca 2020 roku.
Może Cię zainteresować:

Stany Zjednoczone: potężny kontrakt na okręty podwodne
Dodatkowo tego samego dnia Departament Obrony podpisał umowę z firmą L3 Harris Technologies Inc. w sprawie produkcji 35 kompletów pylonów na uzbrojenie podwieszane BRU-75A przeznaczonych dla samolotów P‑8A Poseidon. Kontrakt ma wartość 26 mln dolarów i obejmuje dostawy dla US Navy (13), Wielkiej Brytanii (7), Norwegii (5), Republiki Korei (6) oraz Nowej Zelandii (4). Powyższe dostawy mają zostać zrealizowane do września 2024 roku.
Obecnie samoloty rodziny P‑8 Poseidon są eksploatowane przez Stany Zjednoczone, Indie, Australię oraz Wielką Brytanię. Dodatkowo w produkcji znajdują się już pierwsze egzemplarze przeznaczone dla kolejnych klientów eksportowych – Norwegii, Nowej Zelandii oraz Republiki Korei. Dodatkowo producent prowadzi działania marketingowe skierowane na zdobycie nowych zamówień – wśród potencjalnych rynków wymienia się inne państwa NATO, a także Arabię Saudyjską.
Źródło: zbiam.pl